Kommunisterna i Lysekil yttrar
sig om konsultrapporten som bland annat föreslår en Kommunchef.
Lägg utredningen om Kommunchef till handlingarna och ta tag i de
verkliga politiska problemen, kampen mot nyliberalismen och för en offentlig
sektor och trygghet värt namnet.
Åtgärdsplaner, dressyrkurser för förtroendevalda
och utredningar om den kommunala verksamheten duggar tätt i Lysekil.
Men det är absolut ingen lokal och isolerad företeelse, hela den kommunala
sektorn är satt under hård press.
Lagstadgat balanskrav parat med statens underminering av den kommunala ekonomin
är ett effektivt verktyg för att rusta ned den offentliga sektorn
och låta lokala politiker hålla i kniven.
Men det är en svår uppgift till och med för mjukryggade socialdemokrater
att verkställa försämringarna öga mot öga för
de människor som valt dem.
Det är denna problematik som ligger bakom konsultens översyn
och konkreta förslag.
Konsultrapporten föreslår bland annat att en tjänst som kommunchef
inrättas och att en Controller anställs.
Chefen skall vara extern rekryterad och ha en begränsad anställningstid
(för att ta de värsta besluten), Det är ingen allas vän
som eftersökes skriver utredaren Mats Johansson Båstad.
Så skall då kommunen anställa en chef som klarar av att läxa
upp för verksamhetsbundna politiker och förvaltningschefer.
Till dessa förslag har hela borgligheten, mp och Vänsterpartiet ställt
sig positiva. Även (s) backar och är i nuläget positiv.
Kommunisterna i Lysekils kommunfullmäktige har gett sitt svar och det kan
vara intressant för hemsidans läsare ta del av analysen och svaret.
Här följer hela svaret.
Remissvar översyn av kommunstyrelsens administrativa organisation
i Lysekils kommun.
Vår kyla inför externa utredare vad gäller Lysekils
kommuns ekonomiska problem känns väldigt befogad när man läst
det senaste alstret.
I en tid då EU:s nyliberalism med slakt av offentlig verksamhet och full
frihet till marknadskrafterna är politikens huvudspår,
framstår Mats Johanssons utredning bara som en variation på
detta tema.
Ett märkligt uppdrag att utreda hur man bäst genomför nödvändiga
nedskärningar i en kommun när den samlade rikedomen i landet bara
ökar.
Frågeställningen borde enligt vår uppfattning istället
vara varför har kommunen inte möjlighet att svara upp mot den
verksamhet och service som för 15 -20 år sedan var självklar
(med ett så högt kommunalskatteuttag).
Vi skall med en gång säga att vi naturligtvis inser att saker
kan göras bättre och på andra sätt än nu. MEN
det är inte detta utredaren sysselsätter sig med.
Istället skissas det på åtgärder som skall anpassa kommunens
verksamhet till den väl etablerade lögnen att det skulle saknas resurser
och pengar i detta samhälle.
Just detta tema och politiska huvudspår att denna tid kräver
förändringar/försämringar av den kommunala verksamheten
är tydlig i konsultens rapport.
Han skriver I en annan miljö eller i en annan tid är det möjligt
att var och en av cheferna, ensamt eller i grupp med framgång skulle kunna
leda en organisation som Lysekils kommun, men inte här och nu.
Vi ställer oss naturligtvis inte odelat bakom chefernas chefsutförande,
men skrivningen inte här och nu är talande.
Det är andra faktorer än bra, dåliga eller halvkassa chefer
som avgör vad Lysekils kommuninnevånare kan förvänta sig
för service för den bibehållet höga kommunalskatten.
Utredaren är naturligtvis väl medveten om vad det handlar om men i
hans uppdrag ingår förmodligen att blunda för politiska
beslut utanför kommunen.
Som i alla andra liknande rapporter beskrivs Lysekils kommuns situation som
unikt dålig, när vi i själva verket lider av samma problematik
som alla andra kommuner.
Det vill säga, en systematisk underminering av den kommunala ekonomin för
att delegera ned nedskärningsbesluten på lokal nivå.
Ädelreformen, kommunaliseringen av skolan; LSS och psykreformen är
några av de områden där kraven men inte resurserna levererats
till kommunerna.
I sitt punkterade förslag punkt 5 talar utredaren om att Verksamhetsmått
och nyckeltal tas fram och jämförelsematerial med andra
kommuner i riket.
Att jämföra och sträva efter andra kommuners nivå/kostnader
vad gäller verksamheten är förrädiskt.
Vad är andra kommuners nivå orsakade av?
I en kommun där vinstdrivande företag fått EU-bidrag och flyttat
utomlands för att få ännu högre vinst och utarmat kommunen
med nedskärningar som följd, är det lämpliga
jämförelsematerial och nyckeltal?
När vi i partigruppen diskuterat denna rapport är det dock den demokratiska
aspekten som vi tycker är mest häpnadsväckande.
Någon politiskt/demokratisk dimension står inte att finna.
Utredaren skriver.
Det inte ks gör kan ingen göra.
Avtala om former för hur detta skall ske, ramar för fredsplikt.
Involvera nämnderna, knyt upp i ömsesidiga kontrakt.
Gruppen låser in sig tills man enats.
Var tog den politiska diskussionen och de politiska besluten i det valda kommunfullmäktige
vägen.
Var tog den enligt vår mening nödvändiga ideologiska debatten
om den politiska och ekonomiska helhetssynen vägen.
Varför skall folk rösta i kommunala val? Varför inte bara tillsätta
en stab förvaltare.
Enligt vår uppfattning hänger allt ihop.
Man kan inte med minsta krav på demokratisk heder hävda att kommunalpolitik
inte är en del av den politiska helheten.
Att kommunalpolitik skulle vara att med fredsplikt finna sig i att
nationella rikedomar fortsatt skall berika fåtalet medan välfärden
för de många raseras, går inte ihop med vår uppfattning
om politisk demokrati.
Lägg utredningen till handlingarna och ta tag i de verkliga politiska problemen,
kampen mot nyliberalismen och för en offentlig sektor och trygghet värt
namnet.
Kommunistiska Partiet.
Yngve Berlin.
Tillbaka till startsidan