Nedan följer
inlägget på budgetmötet.
Konkreta
yrkanden från KPML(r)
Intressanta
citat från debatten
Sist
publicerar vi ett pressmedelande inför budgetmötet.
För
mer detaljer läs KPML(r):s förslag på budget för 2004
till ekonomikontoret 15 Maj -03
(finns på separat
länk)
Det var ett kompakt stöd för
Kommunstyrelsens nedskärningsförslag, på kommunfullmäktiges
budgetmöte i Lysekil.
Bara KPML(r):s representanter hävdade
att det handlade om förödande kortsiktighet och att det finns
en annan och positiv väg att gå.
Kommunstyrelsens "manifest" med 24 punkter bestämmer nämndernas budgetramar men man låg lågt med att redovisa konsekvenserna.
Vänsterpartiet verkade inte ha satt
sig in i effekterna av de budgetramar man egenhändigt skrivit under
i Kommunstyrelsen.
Hur skall man annars tolka Tommy Karlssons
fråga till kommunalrådet (efter två timmars debatt) "Det
är ett tunt material vi har fått, men det kallas Detaljbudget....
hur är det med partistödet exempelvis jag har inte sett några
siffror på det, och hur blir det med gymnasienämndens beslut
om avgifter på skollunchen".
KPML(r) har dock satt sig in i de olika nämndernas nedbantade budgetförslag och dess konsekvenser.
Yngve Berlin gjorde en genomgång av nämndernas egna bedömningar och gjorde KS och Kommunfullmäktige ansvariga för effekterna.
Nedan följer stolparna och ramen
för KPML(r):s syn på budgeten i Lysekil.
(Mycket klokt blev sedan sagt i debatten
från KPML(r):s sida.)
Kultur/fritid :
Man belyser sin roll att ge "barn och
ungdomars behov av bra och meningsfull fritidssysselsättning".Samt
att "ge funktionshindrade bättre möjlighet att ta del av kommunens
fritidsutbud"
Man skriver om ungdomsverksamheten och
speciellt om Fritidsgårdarna Brastadsgården och Slättengårdens
verksamhet som kommer att drabbas."för att kunna konkurrera med
de negativa strömningarna i samhället behövs intressanta
alternativ som attraherar ungdomarna", konstaterar man, och drar slutsatsen
att budgeten innebär att utbudet försämras.
"Att skära inom denna sektor där
behovet av expansion är stort ,känns svårt."(men
man gör det ändå )
Här säger Kultur/Fritid något
verkligt viktigt, som gäller hela 2004:års budget
"Risken är att det förvaltningen
sparar får betalas av annan kommunal eller statlig sektor"
Vidare aviserar man:
Minskad öppethållande för
Brastads bibliotek.
(KS ledamoten Ligander motionerade ju
om motsatsen nyss i motionen om bättre fördelning av kommunens
insatser i de olika tätorterna punkt 7 på dagordningen. Har
jag feltolkat Rustan, är det kommunens nedrustningsinsatser som skall
fördelas bättre)
Tekniska.
Nämnden konstaterar, att situationen
kommer att försämra möjligheten, att värna om kommunens
egendom på ett klokt sätt.
Minskat underhåll, som innebär
rena kapitalförstörelsen.
Och, vilket kanske är kommunstyrelsens
främsta tanke: De driver på utförsäljningen av kommunala
fastigheter och anläggningar.
Hamnen
Gäller samma sak. Man klarar inte
av nödvändigt underhåll.
Driver på utförsäljningen
av skattebetalarnas anläggningar, dvs de som är attraktiva och
kan generera vinst på kommunmedlemmarnas bekostnad.
Kommunstyrelsepartierna är tydligen
ideologiskt överens om privatiseringens välsignelse.
Barn och Utbildningsnämnden
Stängning av öppna förskolan
och stängning av en förskoleavdelning, med påföljd
att barnomsorgsbehovet inte kommer att kunna täckas.
Man konstaterar också att avgiftshöjningen
i musikskolan "kan innebära att färre elever har ekonomisk möjlighet
att delta i den frivilliga musikundervisningen".
Etc. etc. Ständiga konstateranden
att de ekonomiskt svaga drabbas, men man tar besluten snällt ändå.
Gymnasienämnden
Personalminskning med negativ effekt både
på utbildning och elevhälsan.
Större klasser mindre tid för
stödinsatser. Detta drabbar naturligtvis de elever som redan idag
har det tufft.
Beslutet att införa avgift för
skollunchen är ett verkligt nerköp.
Och gymnasienämnden kommenterar den
"En avgiftsbeläggning skulle troligen påverka elevernas studieresultat
negativs eftersom en del, av olika anledningar kommer att välja bort
skollunchen". Negativ, men man gör det ändå !!!!
Man kalkylerar med att 750 elever av 920
skall äta skollunch i fortsättningen.
Orsaken till dagens underskott och orsaken
till undermineringen av "en bra skola för alla" är framför
allt Regeringen och Riksdagens skolpolitik med friskolor och valfrihet
för dom som har råd att låta sina barn läsa på
annan ort.
Ganska exakt 10 miljoner är skolans
underskott för att ge "valfrihet" för i huvudsak medelklass och
överklassens barn.
Priset blir minskad valfrihet för
merparten av barnen och deras föräldrar.
-Jag begriper ärligt talat inte
hur KS-partierna resonerar, när politiska beslut tagna av de egna
partierna i riksdagen drabbar kommunernas och de lokala politikernas möjlighet
att ha en rimlig chans att ge "alla kommunens ungdomar" en bra utbildning.
Det är ju rena sabotaget mot folkbildningen.
Socialnämnden
Socialnämnden har mer än andra
verksamheter fått känna av övervältringen från
stat och landsting.
Historisk sett med "Ädelreformen"
som det värsta dråpslaget,
På senare tid förvärrat
med underfinansiering av LSS och maxtaxan för äldrevården.
Utifrån nämndens yrkande i
våras för att kunna upprätthålla verksamheten på
dåvarande nivå begärde man ca 229 miljoner.
KS förslag innebär en nedskärning
med över 12 miljoner.
Det är mycket illa när det skulle
behövas mer resurser för att kunna ta krafttag mot ohälsan
och för att alla gamla skall kunna få den vård och omsorg
man är värd.
Eller värdig vård om man så
säger.
Nu kalkylerar KS istället med att
man skall kunna spara X antal miljoner kronor på att folk blir friskare.
Det är inte ens en frisk satsning
från kommunledningen.
Om man skulle travestera kommunallagen
8 kap 1:a §, "att kravet på god ekonomisk hushållning
får vara överordnat balanskravet"
Så skulle om man hade vett på
att betrakta personalen som en "ekonomisk" resurs, ja till och med den
viktigaste resursen så skulle man förstå att nedskärningar
inte är "god ekonomisk hushållning", och den ger inga miljonvinster
i form av mindre kostnader för ohälsa, det är bara nys.
UPP
KONKRETA YRKANDEN I DETALJBUDGET FÖR ÅR 2004
Avslag 1;a att-satsen.
Yrkar istället att: under 2004 ej
reglera 2002 års negativa resultat på 5,7 mkr, då dessa
ihop med de i budgeten föreslagna besparingarna skulle innebära
svåra och oacceptabla nedskärningar inom områdena vård,
omsorg och utbildning.
Avslag att-sats 3.
Bifall att-sats 5.
Avslag att-sats 6.
Övriga yrkande.
- Att de faktiska behoven av bibehållen kommunal service och personal- förstärkningar ger nämnderna rätt att kräva tilläggsanslag för att täcka dessa behov.
- Samt att kommunen för dessa samhällsviktiga och sysselsättningsskapande insatser av regering och riksdag begär ökade anslag. I första hand ökad del av de befintliga resurserna för arbetsmarknadsåtgärder.
-Att kommunfullmäktige för att bekämpa ohälsa och långtidssjukskrivning ger socialnämnden resurser att inventera och täcka behoven av personalförstärkning och förbättringar i arbetsmiljön.
-Att ekonomikontoret ges i uppdrag att fortsättningsvis i budgetsammanhang särredovisa socialnämndens och BUN:s kostnader för maxtaxereformen inom äldrevården och barnomsorgen.
- Att ekonomikontoret ges i uppdrag att
fortsättningsvis särredovisa Gymnasienämndens kostnader
för "skolreformen" och de interkommunala ersättningarna.
Yrkande från Yngve Berlin KPML(r)
UPP
Intressanta
citat från debatten i Lysekils fullmäktige.
Vi vill inte undvara er dessa citat
från fullmäktigemötet som fanns att läsa i lokalpressen.
Sagt på fullmäktiges budgetmöte
20/11-03:
Yngve Berlin ifrågasätter budgeten -Hur skall t.ex. sociala klara av en sådan här bantning? Det går inte. Det är EU och staten som underminerar kommunen. Den största tillgången är människors arbete. Budgeten är ett dråpslag.
På detta svarar Tommy Karlsson (v)
-Vi sitter varken i EU eller i riksdag och regering. Det gäller
att använda våra resurser så bra som möjligt i nedskärningstider.
Vi får ompröva allt som inte är vård, skola och omsorg.
Detta alltså sagt av Tommy Karlsson
(v) som stod bakom kommunstyrelsens budgetförslag.
-Yngve Berlin har en poäng i att
vi sitter här som slavar. Det är frustrerande, men en verklighet
som vi lokalpolitiker tvingas leva i.
Sagt av Fredrik Lundqvist (m)
- Vi tvingas att ta ansvar. Vi kan inte
ta pengar från företagen i rådande samhällssystem.
Jag respekterar Berlin för hans åsikter, men Berlin borde också
respektera (s). Vi kan inte handla för pengar som vi inte har.
Sagt av Kommunalrådet Stig Nilson.
-Tydligen går alltid behoven först
för Berlin. Han drömmer om det kommunistiska paradiset som byggdes
upp bakom kulisser.
Sagt av Torbjörn Stensson (s)
som också tyckte att moderaten Staxäng förde ett förnuftigt
resonemang.
Två andra citat som säger en del om KS-alliansen är deras syn på enigheten.
Ove Kummel (mp) sade exakt så här "Vi i KS tänker inte lika, men vi är överens".
Tommy Karlsson (v). "Vi tycker inte enighet i sig är ett självändamål, men det är viktigt att vara enig vad gäller nedskärningarna"
Kommunstyrelsens
budgetförslag är en skrämmande läsning!
(KPML(r):s pressmedelande om den budget
som skall antagas på kommunfullmäktigemöte torsdag 20/11-03)
Det budgetförslag som kommunstyrelsen
i Lysekil enats om är en skrämmande läsning, för oss
som strävar efter ökad rättvisa och solidaritet.
Kommunstyrelsens partier, S, V, mp, Fp
och M har gjort sig till förvaltare av nedrustning och armod på
falska premisser.
Det är nämligen en myt att det
skulle saknas pengar till samhällsservis i detta land.
Alla i kommunfullmäktige förekommande
politiska parti vet att staten genom en långvarig och medveten politik
underminerat kommunernas ekonomi.
Staten har vältrat över verksamhet
på kommunerna utan att bidra till finansieringen på ett rimligt
sätt.
Bland annat genom underfinansierade maxtaxor
som gynnar höginkomsttagarna.
Men också på lagstadgade verksamheter
som innebär berättigat stöd åt handikappade men som
inte på långa vägar finansierats av lagstiftarna.
Skolpolitiken är ett speciellt kapitel
där regering och riksdag i flummigt tal om "valfrihet" saboterat kommunernas
ekonomiska möjlighet att upprätthålla en "bra skola åt
alla".
Rätten och möjligheten för
höginkomsttagarnas och medelklassens barn att fritt välja skola
bekostas av låginkomsttagarna som ograverat blir kvar i den kommunala
skolan som dräneras på ekonomiska resurser
KS och Gymnasienämndens förslag
att införa avgift på skolmåltiderna är ett ynkligt
uttryck för en folkbildningsfientlig skolpolitik.
Samtidigt som Lysekils kommunfullmäktige
förväntas svälja KS åtstramningsbudget pågår
diskussioner mellan storkapitalets representanter och regeringen om att
avskaffa förmögenhetsskatten i Sverige.
En skatt som om den avskaffas gör
staten 6-7 miljarder fattigare.
Samtidigt som det på alvar talas
om att förbilliga grönytornas skötsel kring b.la äldreboendet
i kommunen, genom att ersätta gräs och häckar med cementplattor,
så förser sig "näringslivets" och politikernas höjdare
med höjda löner och förmåner.
BNP i Sverige har inte sjunkit, tvärtom,
men den offentliga sektorns andel av den har krympt.
Man har privatiserat tidigare skattemedel.
De pengar de rika bland annat genom skattereformen
slipper betala i skatt (ca 50-60 miljarder på årsbasis) skall
nu (delvis) användas i privata sjukförsäkringar till nytta
bara för den som löst försäkringen.
Offentligt och solidariskt betald vård
och omsorg är på väg att ersättas med "sköt dej
själv och skit i andra".
KPML(r) anser att den enda ansvarstagande
politiska linjen är att öppet och ärligt redovisa kommunens
behov av resurser.
Staten måste tvingas att ta ansvar
för de verkliga kostnaderna och det enda sättet är att vägra
att verkställa högerpolitiken på kommunal nivå.
Två av tre kommuner klarar idag
inte EU:s och regeringens krav på budgetbalans.
Verkligheten är redan ifatt kommunerna.
Att ta politiska ansvar är att motverka
det politiska förfallet inte medverka till det.
UPP